pondělí 2. února 2009

Projekt 100 2009..aneb na jaře se budeme v kině bát

Vůbec nepochybuju o tom, že Lipča už půl roku ví, co bude letos v Projektu 100. Zbytek lidí, co občas mrknou na tenhle blog si ale možná v letošním roce na tuhle akci ještě nevzpomněla, a proto přichází tenhle článek, který vám napoví, co nás čeká. Jelikož jsem psal do školy seminárku o místním kinu, byl jsem několikrát v kontaktu se sympatickým vedoucím blanenskýho kina Pavlem Langrem, který mi potvrdil, že v průběhu následujících měsíců budou v blanenským kině ke shlédnutí všechny filmy letošní přehlídky.


Projekt 100 - 2009 from tvprodukt on Vimeo.


Vezmu to popořadě tak, jak vám to ukazuje tohle video z oficiálního webu Projektu 100:

Nosferatu - fantom noci

V roce 1979 se jeden z nejznámějších německých režisérů Werner Herzog rozhodl natočit remake klasického hororu Nosferatu, který je mimochodem také v letošní nabídce filmů. Vzdal tak holt legendě kinematografie své vlastní země a natočil film s atmosférou, která by se dala krájet. Do hlavní role hraběte Draculy obsadil fenomenálního Klause Kinskeho a ti co chodí do kina na klubáky pravidelně už mohli vidět spolupráci tohoto dua ve filmu Aguirre, hněv Boží, který byl uveden v rámci Projektu tuším minulý rok.

>>ČSFD<<

Farma zvířat

Na Farmu zvířat jsem asi letos zvědavý nejvíc. To, že se jedná o adaptaci George Orwella asi zmiňovat nemusím. Knížku jsem bohužel nečetl, ale ze školních lavic všichni víme, o co se jedná. Shodou okolnosti jsem teď přelouskal Orwellovo 1984, který moc doporučuju a tak se těším ještě víc. Jediné čeho se trochu bojím je forma. Tahle adaptace je totiž animovaná. Animované filmy mám rád, přesto mě ale obrázky lehce odrazují. Tento britský film totiž vypadá zhruba jako to, co se vysílá dopoledne ráno pro děti v TV. Každopádně film má na ČSFD i IMDB vysoké hodnocení, takže..nechme se překvapit :-)

>>ČSFD<<

Anténa

Největší neznámou a překvapením je pro mě argentinský film Anténa. Nevím o něm vůbec nic, až na to, že se jedná o černobílou sci-fi poctu němým filmům. A skutečně - záběry, které jsem viděl, jakoby z oka vypadly Metropolisu. Určitě se máme na co těšit.

>>ČSFD<<

Sedm Samurajů

Kdo by neznal Akiru Kurosawu - synonymum japonského filmu. Sedm samurajů nepochybně nedosáhlo své slávy proto, že by výrazně vynikalo nad zbytek tvorby tohoto režiséra. Zpopularizoval ho ale americký remake Sedm statečných. Film má ukrutnou stopáž 160 minut (director's cut 207!...to snad v kině nebude), takže pokud si nejste jisti tím, že snesete černobílou japonštinu z 50. let po dlouhou dobu asi raději vynechte. Já jsem samuraje zkousnul a musím uznat, že jsou skvělí, ale po druhé bych na ně prostě zatím nešel. Takže to je asi jediný film, na který se letos nechystám.

>>ČSFD<<

Rekviem za sen

Dnes již kultovní dílo Darrena Aronofskeho (Fontána a letos Wrestler, který nadchl kritiky po celém světě) o tom, jak se budete cítit, když pojedete v tvrdých drogách. Film u nás šel do distribuce pouze na DVD, takže až díky Projektu 100 ho můžeme vidět poprvé na velkém plátně z originální (údajně neošoupané :-)) kopie. Důrazně upozorňuji, že slabší povahy by tuto projekci měly vynechat :-) Aronofsky využívá všelijakých možných i nemožných filmových technik, aby byl co nejrealističtější a z kina určitě nebudeme odcházet "dobře naladění". Trainspotting je oproti tomu milá letní komedie :-)

>>ČSFD<<

Upír Nosferatu

K tomuto klasickému dílu německé kinematografie z roku 1922 asi není potřeba nic dodávat. Kdo nezná, určitě o něm slyšel a děj zná z mnoha dalších verzí či remaků. Já bych jen dodal, že film patří do německého expresionismu podobně jako Kabinet Dr. Caligariho, který jsme také měli možnost vidět v rámci Projektu 100 v Blansku (dokonce s živou hudbou). Komu se to tehdy líbilo, Nosferatu by určitě neměl vynechat.

>>ČSFD<<

Psycho

Asi nejprofláklejším letošním filmem je Hitchocockova klasika z nejklasičtějších :-) Většina z nás Psycho viděla, ale pochybuju, že v kině. Podle mě se teda rozhodně nejedná o Hitchcockův nejlepší film, ale to ještě neznamená, že není geniální, takže asi stejně půjdu :-)

Něco z Alenky

Jan Švankmajer - legenda českého animovaného filmu. Něco z Alenky (1988) je jeho první celovečerní film, který mu také vynesl celosvětovou prestiž. Alenka v říši divů je nádherná knížka a vůbec nepochybuju o tom, že tohle bude nádherný film. Navíc - nám, co se jako malí těšíme na zpracování Alenky Timem Burtonem by mohl zkrátit to nepříjemné čekání :-)

>>ČSFD<<

Jak vidíte letos se prostě budeme bát :-) Ale znáte to - strach je fajn, když ho sdílíte v kině :-) Takže doufám, že vám tenhle článeček k něčemu byl a že se na většině filmů uvidíme. Na závěr přehled, kdy co hrajou, aby jste si rezervovali večery v kalendáři :-)

02.03.2009 Nosferatu - fantom noci
16.03.2009 Rekviem za sen
06.04.2009 Farma zvířat
13.04.2009 Sedm samurajů
27.04.2009 Něco z Alenky
04.05.2009 Anténa
11.05.2009 Upír Nosferatu
18.05.2009 Psycho

P.S.: S hledáním informací o blanenským kině jsem mockrát narazil na to, že jediná spolehlivá digitální forma programu je na stránkách Blanska, v sekci Kultura. Všechno je úplně neuvěřitelně nepřehledný a než se k něčemu člověk prokliká, ztratí chuť do kina jít. V hlavě se mi zrodila hříšná myšlenka vyrobit pro blanenské kino webové stránky jako má třeba Kino Boskovice, ale o peníze je mi trapný si říct a zadarmo už na to prostě nemám náladu. Stejně bych tam chodil akorát já :-) Ale kdybyste zapracovali někdo jinej tak vás budu mít děsně rád :-))

7 komentářů:

Lipča řekl(a)...

Letosni Projekt 100 me fakt potesil vyberem filmu. Ale musim varovat - Rekviem za sen - Bajda to zminil, ale to se musi zopakovat.Tenhle film je navrzeny na naproste zniceni divaka, neni v nem ani spetka pozitivni energie ci nadeje.Po jeho dokoukani doma v osvetlene mistnosti na monitoru jsem stejne mel chut se bud vyzvracet,nebo spachat sebevrazdu.Je to opravdu strasny.Kdyz uz,tak doporucuju navstevu ve vic lidech a s alkoholem v ruce.

A k blanenskymu kinu - me se naopak to vyhledavani akci na webu Blanska libi a vyznam se v tom pekne. Je ale fakt, ze je to tam hodne zapadle.Samostatne stranky bych udelal, ale nevim jak :-) A urcite by tam chodilo vic lidi, jakmile by zjistilo jejich existenci.

Jitka řekl(a)...

Tak teď teda fakt nevím. Chtěla jsem ze studijních důvodů na Rekviem zajít, ale tak nějak mi došla odvaha. Zkusím zvážit ten alkohol (jen nevím jak odhadnout množství...). Nemůže být pozitivním vyzněním, třeba ani naděje, že se to mých blízkých (zatím) netýká ??

Lipča řekl(a)...

Bohuzel film je i o tom, jak se z lidi, kterych se "to netyka", muzou stat absolutni trosky nad hrobem. Je tam mysleno absolutne na vse a nikde neni bezpecno...promin.

Ale ten film si zasluzi byt viden a mozna by mel byt i pousten na skolach jako soucast drogove prevence. Nam pousteli Trainspotting a jak rika Bajda, to je opravdu miloucka komedie.

Tak snad se s par odvazlivci v tom blanenskym kine 16.3. uvidime :-)

Unknown řekl(a)...

Sice mi už Lipča několikrát líčil, jak se jeho citlivá a upřímná duše dlouho vzpamatovávala z tohoto filmu, ale když už se z toho vyznává i na takto čteném blogu, začínám si říkat, že to asi skutečně nebude žádná oddechovka.
Beru to tedy jako jistou formu doporučení a možnost porovnání osobních měřítek, a mrknu na to - v osvětlené místnosti na monitoru. Nerad bych se totiž po návštěvě kina účastnil blanenského "Dne lemíků", který by mohl nastat, pokud tady hoši nepřehánějí a dílo by skutečně svým dopadem zapůsobilo třeba jako svého času Utrpení mladého Werthera.

Zároveň bych se chtěl při této příležitosti zeptat, jestli tady někdo viděl filmy "Skafandr a motýl" a "Kurz negativního myšlení" či jak jsou ty správné názvy.

Unknown řekl(a)...

Ale Tomeee :-) na to MUSÍŠ s náma :-) Jinak Skafandr jsem viděl a o Kurzu teda jenom četl..co chceš vědět? Jestli je to taky taková depka? :-)

Unknown řekl(a)...

No nějak tak. Slyšel jsem o tom z jedné strany, tak proč si to neposlechnout i z druhé. Prý to nejsou zrovna "bláznivé komedie". Takže zatímco je mám v download listu, mi je můžeš srovnat s nějakým filmem, kterým Lipča obvykle straší čtenáře:)

Unknown řekl(a)...

No...srovnat :-) Skafandr a motýl je hodně jinej a teď mě zrovna žádný srovnání nenapadá. Rozhodně to není deptání diváka ve stylu Rekviemu. Nesnáží se tě to nějak záměrně citově vydírat; smutný je na tom to, že víš, že to je založený na skutečné události a v podstatě každá scéna toho filmu se fakt někomu stala. Navíc je tam použitých x klasických subjektivizačních technik, takže vidíš očima ochrnutýho a slyšíš jeho zoufalý myšlenky, který ale nemůže vyjádřit. Není to prostě depka - je to spíš smutný. Nicménně je tam i plno optimistických momentů a nezklouzává to celý k monotónní sebelítosti, takže se na to vážně dá podívat. Mě to dokonce inspirovalo ke shánění původní knížky, podle které ten film je, ale v ČR není vydaná a z monitoru se mi ji číst nechtělo.