pondělí 25. února 2008

And Oscar doesn´t go to…

EDIT: Akademie z YouTube stáhla vetsinu videí z Oscarového večera, takže ani moje příspěvky už nefungují, možná budou nahrazeny aspoň klipovou verzí písní.


Lehkou parafrází nejklasičtější věty přítomné na předávání cen americké filmové akademie – Oscarů – začínám tento článek u příležitosti 80-tého ročníku této události. Píšou o tom všechny weby, takže já jako klasický komerčák se budu chovat jako ovce a půjdu s davem.

Parafráze v nadpisu taky ukazuje na jednu z myšlenek tohohle článku a tou je pár úvah o těch chudácích, kteří Oscara zase nedostali. Všichni víme, kdo Oscara dostal (a kdyby fakt ne, tak si to můžete přečíst tady). A když se na ten seznam podíváte, tak možná jako já odhalíte, že většina oceněných filmů je relativně nových a některé snad ani neměli ještě v ČR premiéru. Tím chci poukázat na problém nejen Oscarů, ale i jiných velkých ocenění – nějak se zapomíná na filmy starší víc jak půl roku, které ale stále ještě mají být do nominací zařazeny. A přesně z toho důvodu nejlepší film posledního roku (nebo dokonce několika let) The Bourne Ultimatum byl naprosto ignorován v hlavních kategoriích – tj. režie, nejlepší film a herecké výkony (vím, že dobrých herců a hereček je hafo, ale Matt Damon a jeho kolegové byli tak dobří a dokázali jednu neuvěřitelnou věc – ve filmu o nich ani na vteřinu nepřemýšlíte jako o hercích, ale vnímáte je jen jako postavy – a proto by si paradoxně zasloužili ty herecká ocenění). The Bourne Ultimatum tak nakonec mělo „pouze“ tři nominace a všechny proměnilo v cenu (což mluví za hodně). Pro úplnost to byli ceny za střih (naprostý a totální souhlas z mé strany, není lepší kamery a promakanějšího střihu, než v tomhle filmu…běžný divák nad tímhle asi moc nepřemýšlí, ale jakmile to začnete jen trošku sledovat, tak poznáte, jak dokonale je to vymyšlený), zvuk a střih zvuku (eee…pro upřesnění…chápejte to jakože první je za výrobu těch zvuků a to druhé je za jejich správné použití).

Tak jsme si ujasnili hlavní kategorie. Různé blbinky typu animovaný film a tak vynechám a rovnou se vrhnu na to, nad čím se dnes všichni rozplývají a dojímají – nejlepší píseň. Pro začátek pár obecných oznámení. Ani jeden z nominovaných filmů jsem neviděl. Jestli je to dobře nebo špatně pro hodnocení těchto písniček…nevím. Za druhé v článku budu používat záznamy písní rovnou z Oscarového večera, které jsou naprosto zprasené tamějším symfonickým orchestrem, ale holt tradice je tradice. A za poslední – hned tři nominované písně pocházely z Disneyho filmu Kouzelná romance a jsou tak špatné a nekonkurenceschopné, že je rovnou ze svých úvah vyřadím (a to mám moc rád hlavní herečku Amy Adams, i když je blondýna). K tomu musím dodat, že opravdu nechápu motivaci Akademie k nominování těchto písní, to se snad jiné filmy nenašly? No ale jedem k tomu hlavnímu:

August Rush – Raise It Up

Aneb píseň, která měla vyhrát (pro lepší pocit - klipová verze songu je na http://www.youtube.com/watch?v=qwWvBcOW5G4 Ten orchestr v živáku se fakt nedá). Tenhle song začíná neuvěřitelně nenápadně…lehký klavír a soulový hlas černošského zpěváka. Po chvíli se pomalu a něžně přidává gospelové těleso. Člověk přímo cítí tu energii, kterou začíná píseň vyzařovat a začíná se pohybovat do rytmu, který není v písni ani podpořen žádnými bicími. Najednou celou tu atmosférku pročísne krásný hlas 11náctileté zpěvačky Jamie Simone Nash a ještě dodá písni na intenzitě. A když už to nemůže být ani lepší, celý soubor začne vytleskávat rytmus a totálně vás vezme s sebou. Ano, tenhle song měl vyhrát, ale chápu, proč nevyhrál. Za prvé – gospelu a soulu je v USA prostě hodně a není to zas až tak atraktivní. Za druhé za písní až na malou Jamie nestojí žádná silná osobnost využitelná pro propagaci a to je problém. Za třetí píseň nemá broukatelnou melodii, je sice neuvěřitelně účinná teď a tady, ale po cestě z kina už si ji nepamatujete. Takže i když u mě je to vítěz, co se dá dělat…Oscar goes to:

Once – Falling Slowly

Aneb píseň, co bohužel vyhrála. Všichni už tu story znáte…nenápadná píseň, neznámí umělci (i když já jejich album měl a taky posléze smazal už před dlouhou dobou), úžasná cesta navrchol, dojemné předávání cen a neférové utnutí a poté obnovení Markétiny děkovačky. Myslím, že je vcelku jasné, že z tohohle výsledku radost nemám, ale opět – chápu ho. Můj osobní názor je, že Glen Hansard napsal a nazpíval skvělou píseň, kterou mu Markéta Irnglová totálně potápí tím svým kuňkáním v pozadí. Pro píseň mluví jednoduché aranžmá, jen klavír a děravá kytara a Glenova skvělá hlasová gradace. Z hlediska Akademie je tato volba naprosto hollywoodsky promyšlená. Darují cenu a naději nezávislé hudební dvojici, která bude teď dobře na prodej po celém světě a tak vlastně kopírují příběh jejich filmu…příběh o naději a štědrosti (i když ten reálný a filmový konec si moc sedět asi nebude...). Akademie přímo vzkazuje světu „podívejte se, jak jsme úžasní a neomezujeme se jen na hvězdy z červeného koberce…věřte v nás dál a utrácejte za naše filmy“. Jako snad budoucí ekonom musím říct „bravo“. Ale pro ty, co si nechou kazit zážitek z písně ani filmu: "Netrapte se tímhle a užijte si ten úspěch, je to doják."

A jako hudební posluchač můžu říct jen jedno...Oscara mělo dostat jen a jen tohle:


7 komentářů:

Unknown řekl(a)...

Sice nejsem Zuzka, ale snad nevadí, že jsem to taky přečetl Jak už to tak obvykle bývá, musím s Lipčem částečně nesouhlasit - z těch pěti nominovaných písní byla Falling Slowly dle mého nejlepší, protože ten avizovaný gospel je tuctovka. Ohánět se v tomto žánru energií je dle mého zbytečnost, protože to je přece jeho podstata (v Sestře v akci bys našel jistě i energičtější kousky ). Jinak v globálu jsme se spolu už shodli, že Falling Slowly jistě není nejlepší filmová píseň uplynulého roku, i v samotném Once by jistě šla vybrat lepší. Tady nelze než souhlasit s názorem o notné dávce kalkulu. Co se Mobyho týče, to je jistě nejlepší song každoročně, bohužel už byl ústřední melodií dvou předchozích dílů Bourna, takže lze akademikům vyčítat spíš jeho opomenutí v minulých letech. Filmům zdar, Lipčovi zvlášť

Lipča řekl(a)...

No k tomu Mobymu...to ani neni puvodni filmova pisen,takze by ho nemohli nominovat nikdy...zminil jsem ho jen ze srandy. Ale i tak je to tema k zamysleni, jake jsou vlastne podminky k nominaci songu. Treba cely soundtrack ke Sweenymu Todovi byl vyrazen, protoze je to jiz existujici muzikal...a musim rict, nekdy je to skoda.Kdyz uz existujici pisen znovu nazpiva nejaky herec a kvalitne, tak proc ho neocenit. To same v Rayovi nebo Walk the Line. Mozna by se mohla vytvorit samostatna kategorie, stejne uz je puvodni a nepuvodni scenar.

A k tomu gospelu, tu jeho tuctovost jsem uz i zminil, ale s ohledem na Oscarovou konkurenci byl pro me osobne o hodne atraktivnejsi. Navic cernosi jsou cool :-)

Unknown řekl(a)...

Jedinou podmínkou na možnost nominace je to, aby píseň poprvé zněla ve filmu (myšleno, aby byla složena pro něj), nebo je tam ještě nějaká finta?
Jinak k tomu opomíjení filmů z první poloviny roku - mohlo by se hlasovat v pololetí tajně a výsledky sčítat:))

Lipča řekl(a)...

Takze:
An original song consists of words and music, both of which are original and written specifically for the film. There must be a clearly audible, intelligible, substantive rendition (not necessarily visually presented) of both lyric and melody, used in the body of the film or as the first music cue in the end credits.

Zhruba to znamena, ze pisen musi obsahovat jak slova, tak hudbu, ktere byly vytvoreny specificky pro dany film a oboji musi byt ve filmu pouzito bud v ramci deje, nebo jako prvni pisen v zaverecnych titulcich.

Tech pravidel je tam jeste vic, ale tohle je takovy zaklad. Takze teoreticky poprve by dana pisen pro verejnost mela zaznit az v tom filmu.

Anonymní řekl(a)...

Libi, cernosi jsou cool? S kolika jsi uz mluvil? :) Kdyz jsem si precetla tvuj clanek, tak jsem byla nadsena - teda ten Lipca to zase vystihl, to je panecku machr. Ale po poslechnuti te "energicke" pisne jsem se vratila k puvodnimu nazoru, ze Glen (s Marketou v pozadi) je vsechny smetl plnym pravem:) He! Jinak tvuj sloh je opravdu skvely, se nedivim, ze jsi na to uz sbalil tolik holek;)

Lipča řekl(a)...

Ta energicka pisen je v originale skvela a v tom filmu krasne pouzita. Akorat ji na tom ceremonialu hrozne rozmelnili tim orchestrem.

Glen by je v mych ocich smetl, kdyby nemel Marketu v pozadi :-)

Na skole jsem jen tak zevrubne mluvil asi se dvema cernochy, ale tak to s nima ani nemusis mluvit, abys videla, ze vypadaji cool :-)

Za oceneni slohu dekuju (i kdyz je to od vas Kiselu vsechno nadsazka a ja vim, ze to neni nic moc a navic je na kazdym radku hrubka) a co se tyce holek, tak ty jsi mi Evi zase utekla ;-)

Anonymní řekl(a)...

Jasne, ze cernosi jsou cool. Co to je tady zase za polemiky. Jinak se omlouvam, ze se muj prispevek vubec nevztahuje k oskarovym pisnim.Zuza