
Anténa je velmi milou poctou němé éře kinematografie a jejím nejznámějším tvůrcům/dílům. Inspiraci čerpá od géniů jako byli Fritz Lang, Georges Méliès, Friedrich W. Murnau či Sergej Ejzeštejn a od těchto velikánů přebírá nejen některé motivy, ale také techniky, které navíc ozvláštňuje. Asi nejzajímavější a nejzmiňovanější je práce s titulky. V němých filmech byly tzv. mezititulky vkládány mezi jednotlivé záběry pomocí střihu. V Anténě jsou titulky součástí nejen obrazu, ale přímo filmového světa. Postavy je vnímají jako skutečné a mohou s nimi manipulovat. Když ve filmu někdo křičí do megafonu vidíme z něho vylétávat slova, když se střílí z kulometu, nevidíme vzduchem letět kulky, ale "ta! ta! ta! ta! ta!" a když se některá z postava rozčílí, bez problémů nějakou větu doslova rozmačká v dlani. Podobných nápadů a triků je ve filmu mnoho. Některé jsou originální a zajímavé, jiné na mě působily trochu nadbytečně. Vše je pochopitelně černobílé a působí příjemným retro dojmem, ale obraz je ostrý a díky bohu bez digitálních škrábanců, které by působily asi dost nepatřičně. Je potřeba si uvědomit, že film si nehraje na němý; to, že většina postav nemluví je vysvětlena dějem.

Film je podpořen nádhernou orchestrální hudbou a vizuální stránka často připomínající film noir vás určitě taky nudit nebude. Jediné proč mi přišla především první půlhodina příliš rozvleklá je lineární a v podstatě primitivní děj. To jsem se taky chystal zkritizovat, ale když teď o tom přemýšlím a beru film jako pohádku z poselstvím, byla volba tohoto děje, postav a zápletek naprosto logická.

Alegorie Antény také nejsou zrovna originální. Vliv a zneužitelnost masových médií (konkrétně televize) byly probíraný celé minulé století. Jelikož je ale tento problém ukázán ve filmu (tedy v dalším masovém médiu), jedná se o zajímavý nápad a sebereflexi. "Zbavení hlasu" si asi většina čtenářů tohoto bloguje nezkusila na vlastní kůži, ale všichni víme, jak to v minulém režimu probíhalo. Jediné co bylo skutečně soukromé byly myšlenky. George Orwell ve své knize 1984, kterou jsem právě dočetl, přichází se zajímavým nápadem. "Strana" v této knize upravuje slovník občanů tak, aby neobsahoval určitá slova a manipuluje tak přímo s myšlenkami a názory, protože ty vychází dle mnoha výzkumů právě z jazyka. Anténa tuto myšlenku přivádí do extrému a Pan TV se nespokojí se zrušením hlasu či úpravou slovníku - pro jistotu chce zničit slova a jazyk kompletně.
Anténa byla rozhodně zajímavý zážitek i přesto, že si nedokázala udržet moji plnou pozornost po celou dobu, podobně jako si neudrží vaši pozornost jakákoliv jiná pohádka. Srovnávat ji s němými filmy je rozhodně scestné. Jedná se o film současný, který tomuto období pouze vzdává hold a dělá to způsobem originálním a hlavně milým. V kine už ji bohužel asi nestihnete, ale jsou i jiné cesty ;-)
P.S.: V kině nás bylo 6 a šatnářky/uklizečky/trhačky lístků se tvářily jakože je děsně obtěžujeme tím, že chceme film vidět a nemůžou jít hned domů....Blansko...aaach jo :-)
4 komentáře:
Dala jsem přednost "troše kultury" před zdravým pohybem a nemrzelo mě to. Nejen pro to, že kdybysme nepřišli, tak by nehráli (je to v tom Blansku opravdu tak špatné???), ale taky proto, že jsem se rozhodně nenudila. V prvním plánu jsem vnímala film opravdu jako retro pohádku, ale později u mně zase převládly dojmy spojené s odporem k manipulaci s lidmi v jakékoli podobě, kterou jsem, asi na rozdíl od Vás, zažila na vlastní kůži. Naštěstí, ač dnes není rozhodně ralita růžově natřená, je leccos jinak ...
I want not acquiesce in on it. I assume precise post. Especially the title attracted me to read the intact story.
Nice fill someone in on and this enter helped me alot in my college assignement. Say thank you you on your information.
Easily I agree but I contemplate the collection should prepare more info then it has.
Okomentovat